توپولوژی های شبکه های کامپیوتری

توپولوژی چیست؟

روش بستن کامپیوترها به یکدیگر با استفاده از کابل  یا بدون کابل در شبکه های کامپیوتری، را توپولوژی شبکه نامند. توپولوژی ها مانند استخوان بندی شبکه هستند و انواعی دارند :

توپولوژی های خطی، ستاره ای، حلقوی،ترکیبی و … که از جمله مهمترین آنها هستند. امروز درباره توپولوژی ها انواع آن صحبت خواهیم کرد:

توپولوژی star یا ستاره ای:

در این توپولوژی کلیه ی کامپیوتر ها به یک کنترل کننده ی مرکزی یا هاب متصل هستند. هرگاه کامپیوتری بخواهد با کامپیوتر دیگری تبادل اطلاعات کند، کامپیوتر منبع ابتدا باید اطلاعات را به هاب ارسال نماید و سپس از طریق هاب آن اطلاعات به کامپیوتر مقصد منتقل شود. پس اگر کامپیوتری بخواهد اطلاعاتی به کامپیوتر دیگر ارسال نماید، اطلاعات را به هاب فرستاده و نهایتاً هاب آن اطلاعات را به کامپیوتر مقصد میفرستد.

توپولوژی ستاره ای

مزایا:

۱- نصب شبکه ها با این توپولوژی ساده میبشد.

۲- توسعه شبکه با آن به راحتی صورت میگیرد.

۳- اگر یکی از خطوط متصل به هاب قطع شود فقط یک کامپیوتر از شبکه خارج میشود.

معایب:

تنها عیب آن این است که کل شبکه به هاب وابسته است. اگر هاب از کار بیفتد، کل شبکه قطع خواهد شد.

توپولوژی Ring یا حلقوی:

این توپولوژی توسط شرکت IBM اختراع شد وبه همین دلیل است که این توپولوژی بنام” IBM Tokenring ” مشهور است.در آن  کلیه کامپیوتر ها به گونه ای به یکدیگر متصل هستند که مجموعه آنها یک حلقه را می سازد . کامپیوتر مبدا، اطلاعات را به کامپیوتر بعدی در حلقه ارسال نموده و آن کامپیوتر آدرس اطلاعات را برای خود کپی می کند، آنگاه اطلاعات را به کامپیوتر بعدی در حلقه منتقل خواهد کرد وبه همین ترتیب این روند ادامه پیدا می کند تا اطلاعات به کامپیوتر مبدأ برسد. سپس کامپیوتر مبدأ این اطلاعات را از روی حلقه حذف می کند.

توپولوژی حلقوی

مزایا:

۱- نصب چنین شبکه ای ساده است.

۲- توسعه شبکه ای ببا این توپولوژی راحت است.

۳- از کابل فیبرنوری میتوان در آن استفاده کرد.

معایب:

۱- اگر یک کامپیوتر از کار بیفتد، کل  شبکه از کار خواهد افتاد.

۲- کارت شبکه آن بگران قیمت است . و به سخت افزار پیچیده نیاز دارد.

۳- برای اضافه کردن یک سیستم به آن باید کل شبکه را قطع کنیم.

توپولوژی Bus یا خطی:

در یک شبکه خطی چندین کامپیوتر به یک کابل بنام Bus متصل می شوند . در این توپولوژی ، رسانه انتقال بین کلیه کامپیوتر ها مشترک است . سادگی ، کم هزینه بودن وتوسعه آسان این شبکه ، از نقاط قوت توپولوژی خطی می باشد . نقطه ضعف عمده این شبکه آن است که اگر کابل اصلی که بعنوان پل ارتباطی بین کامپیوتر های شبکه می باشد قطع شود؛ کل شبکه از کار خواهد افتاد.

توپولوژی خطی

توپولوژی Mesh یا توری:

در آن هر کامپیوتری مستقیماً به کلیه کامپیوترهای شبکه متصل می شود . مزیت این توپولوژی این است که هر کامپیوتر با سایر کامپیوتر ها ارتباطی مجزا دارد . بنابراین ، این توپولوژی دارای بالاترین درجه امنیت واطمینان می باشد . اگر یک کابل ارتباطی در این توپولوژی قطع شود ، شبکه همچنان فعال باقی می ماند. از نقاط ضعف اساسی این توپولوژی آن است که از تعداد زیادی خطوط ارتباطی استفاده می کند، مخصوصا زمانی که تعداد ایستگاه ها افزایش یابند .و به دلیل استفاده از کابل های زیاد در آن مقرون به صرفه نمی باشد.

توپولوژی مش

توپولوژی Hybrid یا ترکیبی:

این توپولوژی ترکیبی است از چند شبکه با توپولوژی متفاوت که توسط یک کابل اصلی بنام استخوان بندی Back bone به یکدیگر مرتبط شده اند . هر شبکه توسط یک پل ارتباطی Bridge به کابل استخوان بندی متصل می شود. این توپولوژی از یک یا چند هاب فعال یا تکرار کننده برای اتصال ایستگاه ها به یکدیگر استفاده می کند . هاب مهمترین عنصر شبکه مبتنی بر توپولوژی درختی است . زیرا کلیه ایستگاه ها را به یکدیگر متصل می کند . وظیفه هاب دریافت اطلاعات از یک ایستگاه و تکرار وتقویت آن اطلاعات وسپس ارسال آنها به ایستگاه دیگر می باشد.

انواع توپولوژی

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *