جزییات HDLC Data-Link برای خطوط استیجاری

در این قسمت از آموزش سیسکو موضوع مورد بحث جزییات HDLC Data-Link برای خطوط استیجاری است ، خط اجاره خدمات لایه ۱ را ارائه می دهد . به عبارت دیگر ، بیت ها را بین دستگاه های متصل به مقصد میرساند . با این حال ، خط اجاره ای پروتکلی برای لایه data-link تعریف نمی کند .

از آنجا که خطوط اجاره ای فقط سرویس انتقال لایه ۱ را تعریف می کند ، بسیاری از شرکت ها و سازمان های استاندارد برای کنترل و استفاده از خطوط اجاره ای پروتکل های data-link  ایجاد کرده اند . امروزه دو پروتکل محبوب لایه data-link  که برای خطوط اجاره ای بین دو روتر مورد استفاده قرار می گیرد ، پرتوکل (High-Level Data Link Control) HDLC و پروتکل (Point-to-Point Protocol) PPP است.

همه پروتکل های data-link نقش مشابه ی در کنترل تحویل صحیح داده ها بر روی لینک فیزیکی از یک نوع خاص انجام میدهند . به عنوان مثال ، پروتکل Ethernetدرلایه data-link از یک فیلد آدرس مقصد برای شناسایی صحیح مقصد دستگاه و یک فیلد FCS برای تشخیص ارسال درست اطلاعات استفاده می کند . HDLC نیز عملکردهای مشابهی را ارائه می دهد .

HDLC به دلیل توپولوژی ساده Point-to-Point  و لینک اجاره ای کار کمتری نسبت به پرتوکل اترنت انجام میدهد . هنگامی که یک روتر یک فریم HDLC ارسال می کند ، فریم می تواند فقط به یک نقطه ارسال شود . بنابراین ، در حالی که HDLC دارای یک فیلد آدرس است ، مقصد مشخص است و آدرس واقعی آن بی اهمیت است . برای درک این ایده تصور کنید که من با دوستم Gary ناهار میخورم پس Gary بدون این که نیاز باشد من هر بار جمله ی سلام گری رو بگویم متوجه میشود که من با او صحبت می کنم.

HDLC دارای زمینه ها و عملکردهای مشابه اترنت نیز می باشد. جدول زیر زمینه های HDLC را با فیلد header/trailer اترنت ، فقط به منظور یادگیری HDLC مشابه آنچه در اترنت آموخته اید ، فهرست می کند.

فیلد HDLC معادل اترنت شرح
Flag Preamble, SFD یک الگوی بیت قابل تشخیص ارائه می دهد تا گره های دریافت کننده متوجه شوند که یک فریم جدید در حال ورود است.
Address Destination Address دستگاه مقصد را مشخص می کند.
Control N/A بیشتر برای اهدافی استفاده می شود که امروزه برای پیوند بین روترها دیگر استفاده نمی شود
Type Type نوع بسته لایه ۳ که در داخل فریم محصور شده است را مشخص می کند
FCS FCS فیلد مورد استفاده در فرایند تشخیص خطا را مشخص می کند. (این تنها قسمت تریلر در این جدول است.)

HDLC امروزه به عنوان پرتوکل استاندارد سازمان بین المللی (ISO) ( همان سازمانی که مدل OSI را برای ما به ارمغان آورد) می باشد . با این حال ، پرتوکل HDLC استاندارد ISO دارای فیلد Type نیست و روترها باید نوع بسته های درون فریم را بدانند. بنابراین ، روترهای Cisco از یک نوع HDLC اختصاصی Cisco استفاده می کنند که فیلد Type را اضافه می کند ( شکل زیر ).

فریم HDLC

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *