رفتار ثابت لینک های اترنت با استفاده از لایه Data-Link

جلسه هجده : رفتار ثابت لینک های اترنت با استفاده از لایه Data-Link

اگرچه اترنت شامل بسیاری از استانداردها در لایه Physical است ، اما مانند یک فناوری LAN واحد عمل می کند . زیرا از یک لایه data-link ثابت روی همه انواع لینک های فیزیکی اترنت استفاده می کند . این استاندارد هدر و تریلر مشترک برای اترنت تعریف می کند . (به عنوان یادآوری ، هدر و تریلر بایت داده های سرریز (overhead) هستند که اترنت از آنها برای انجام کار خود در ارسال داده از طریق LAN استفاده می کند.)

عبور داده ها از طریق کابل UTP یا هر نوع کابل فیبر ، و همچنین استفاده از سرعت یکسان برای انتقال اهمیتی ندارد هدر و تریلر لایه data-link  از یک فرمت ثابت استفاده میکنند .

استانداردهای لایه فیزیکی (physical layer) بر ارسال بیت بر روی کابل ، و پروتکل های اترنت data-link بر ارسال  frame اترنت از مبدا به گره مقصد تمرکز دارند . از منظر data-link ، گره ها فریم هایی را ایجاد و به جلو ارسال می کنند. همانطور که از آموزش های قبل میدانیم اصطلاح فریم به طور خاص به هدر و تریلر یک پروتکل data-link ، به علاوه داده های درون آن هدر و تریلر اشاره دارد . گره های مختلف اترنت به سادگی فریم را روی تمام لینک های مورد نیاز ارسال می کنند تا فریم را به مقصد مناسب برساند .

شکل ۱ نمونه ای از فرآیند را نشان می دهد. در این حالت ، PC1 یک فریم اترنت را به PC3 ارسال می کند . فریم از طریق یک لینک UTP به سوئیچ اترنت SW1 ، سپس از طریق فیبر به سوئیچ های اترنت SW2 و SW3 و در نهایت از طریق یک UTP دیگر به PC3 منتقل می شود . توجه داشته باشید که بیت ها در این مثال در چهار سرعت مختلف به ترتیب ۱۰ مگابیت بر ثانیه ، ۱ گیگابیت بر ثانیه ، ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه ، منتقل می شوند .

ارسال یک فریم Data-Link بر روی لینک های مختلف با استفاده از اترنت
شکل ۱ : ارسال یک فریم Data-Link بر روی لینک های مختلف با استفاده از اترنت

بنابراین ، Ethernet LAN ترکیبی از دستگاه های کاربر ، سوئیچ های LAN و انواع مختلف کابل کشی است . هر لینک می تواند از انواع مختلف کابل با سرعت های مختلف استفاده کند.

با این حال ، همه آنها با هم کار می کنند تا فریم های اترنت را از یک دستگاه روی شبکه LAN به دستگاه دیگر منتقل کنند .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *