شبکه های SOHO LAN

جلسه پانزده : شبکه های SOHO LAN

اصطلاح Ethernet به خانواده ای از استانداردهای LAN شامل لایه های فیزیکی و data-link که از تکنولوژی محبوب wired LAN است اشاره میکند . استاندارد Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) ، کابل کشی ، اتصالات انتهای کابل ها ، قوانین پروتکل و سایر موارد مورد نیاز برای ایجاد یک شبکه اترنت را مشخص می کند.

شبکه های معمولی SOHO

برای شروع ، ابتدا یک شبکه small office/home office (SOHO) را در نظر بگیرید ، به ویژه LAN هایی که تنها از فناوری Ethernet LAN استفاده می کنند . ابتدا ، LAN به دستگاهی به نام Ethernet LAN switch احتیاج دارد که پورت های فیزیکی زیادی را برای اتصال کابل فراهم می کند. اترنت از کابل های اترنت (Ethernet cables) که مرجع عمومی هر کابل است که با استانداردهای متعدد اترنت مطابقت دارد، استفاده میکند . LAN از کابل های اترنت برای اتصال دستگاه ها یا گره های مختلف اترنت به یکی از پورت های سوییچ استفاده می کند.

شکل ۱ یک شبکه SOHO Ethernet LAN را نشان می دهد. شکل یک LAN switch ، پنج کابل و پنج گره اترنت دیگر (سه کامپیوتر ، پرینتر و یک دستگاه شبکه به نام روتر) را نشان می دهد . (روتر LAN را به WAN و در این مورد به اینترنت متصل می کند.)

شبکه کوچک SOHO LAN مبتنی بر اترنت
شکل ۱ : شبکه کوچک SOHO LAN مبتنی بر اترنت

اگرچه شکل ۱ سوئیچ و روتر را به عنوان دستگاه های جداگانه نشان می دهد ، اما امروزه بسیاری از SOHO Ethernet LAN ها روتر و سوییچ را در یک دستگاه واحد نشان می دهند . سازندگان دستگاه هایی که هم به عنوان روتر و هم به عنوان سوئیچ در شبکه عمل میکند را ساختند . این دستگاه ها معمولاً روی پکیج خود “روتر” دارند ، اما بسیاری از مدل ها دارای پورت های Ethernet LAN switch چهار پورت یا هشت پورت تعبیه شده در دستگاه هستند .

امروزه شبکه های معمولی SOHO از اتصالات wireless LAN نیز پشتیبانی می کنند. شما می توانید یک SOHO LAN واحد شامل هر دو فناوری Ethernet LAN  و wireless LAN ایجاد کنید، که توسط IEEE نیز تعریف شده است. شبکه های wireless LAN، که توسط IEEE با استانداردهایی که با ۸۰۲٫۱۱ شروع می شوند ، تعریف شده اند ، از امواج رادیویی برای ارسال بیت ها از یک گره به گره دیگر استفاده می کنند .

اکثر Ethernet LAN  ها به یک دستگاه شبکه به نام wireless LAN access point (AP) متکی هستند . AP تا حدودی مانند یک Ethernet switch عمل می کند ، زیرا تمام گره های Ethernet LAN با wireless AP ارتباط برقرار می کنند. اگر شبکه از یک AP جداگانه استفاده کند ، در این صورت AP برای اتصال به Ethernet LAN به یک Ethernet link نیاز دارد . (شکل ۲ )

توجه داشته باشید که شکل ۲ ، router, Ethernet switch و wireless LAN access point را به عنوان سه دستگاه جداگانه نشان می دهد تا بتوانید نقش های مختلف را بهتر درک کنید. با این حال ، امروزه اکثر شبکه های SOHO از یک دستگاه واحد استفاده می کنند که اغلب به عنوان ” wireless router” برچسب گذاری می شود و همه این عملکردها را انجام می دهد.

شبکه کوچک SOHO LAN
شکل ۲ : شبکه کوچک SOHO LAN

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *