شبکه های WAN

شبکه های WAN (Wide-Area Networks)

یک روز معمولی را در دفتر شعبه ای در یک شرکت تصور کنید که کاربر پشت دستگاه PC ، tablet ، تلفن … نشسته است و این دستگاه از طریق کابل اترنت یا با استفاده از wireless LAN به LAN متصل می شود. با این حال ، کاربر در حال بررسی اطلاعات در یک وب سایت است و وب سرور در دفتر خانگی شرکت قرار دارد. برای انجام این کار ، داده ها روی یک یا چند WAN منتقل می شوند.

فناوری های WAN استانداردهای فیزیکی (لایه ۱) و پروتکل های data-link (لایه ۲) که برای برقراری ارتباط در فواصل طولانی مورد استفاده قرار می گیرند را شامل میشود . در این سری از آموزش سیسکو دو فناوری leased-line WAN ، Ethernet WAN  مورد بررسی قرار میگیرد . Leased-line WAN برای نیم قرن گزینه ای مناسب برای کارهای شبکه بوده اند ، اما امروزه کمتر استفاده میشوند ، ممکن است هنوز در آزمون برخی Leased-line WAN را مشاهده کنید. لینک های Ethernet WAN از پروتکل های data-link مشابه Ethernet LAN استفاده می کنند ، اما از ویژگی های بیشتری برای کارکردن لینک ها در فواصل بسیار طولانی تر مورد نیاز برای WAN ها برخوردار هستند.

Leased-Line WAN

برای اتصال LAN ها با استفاده از WAN ، شبکه اینترنت از روتر متصل به هر LAN استفاده می کند که بین روترها یک WAN link وجود دارد. ابتدا ، مهندس شبکه شرکت نوعی WAN link را سفارش می دهد. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است ، یک روتر در هر شعبه به WAN link و LAN متصل می شود. توجه داشته باشید که خط خمیده بین روترها (نیازی به اشاره در شکل نیست) روش معمول برای نشان دادن لینک استیجاری است .

شبکه Enterprise کوچک با یک خط استیجاری

جزئیات فیزیکی خطوط استیجاری

سرویس خط استیجاری ، بیت ها را در هر دو جهت ، با سرعتی از پیش تعیین شده ، با استفاده از منطق full-duplex منتقل میکند . در واقع ، از نظر مفهومی به گونه ای عمل می کند که گویی یک اتصال  Crossover اترنت منطق full-duplex بین دو روتر دارید ( شکل ۳-۲ ) . خط استیجاری از دو زوج سیم برای ارسال داده استفاده می کند ،  که امکان کار با منطق full-duplex را فراهم می کند.

نمای مفهومی سرویس خط استیجاری

خطوط استیجاری تفاوت های زیادی در مقایسه با کابل Crossover اترنت دارند. برای ایجاد لینک ها با مسافت طولانی ، یک خط استیجار شده در واقع از یک کابل طولانی بین دو شعبه استفاده نمیکند . در عوض ، شرکت مخابراتی که خط استیجار را ایجاد می کند ، شبکه بزرگی از کابل ها و دستگاه های سوئیچینگ تخصصی را برای ایجاد شبکه کامپیوتری خود ایجاد می کند. شبکه مخابراتی سرویسی ایجاد می کند که مانند یک کابل Crossover بین دو نقطه عمل می کند ، اما واقعیت فیزیکی از چشم مشتری ها پنهان است.

خطوط استیجاری نیز مجموعه اصطلاحات خاص خود را دارند. اصطلاح خط استیجار به این واقعیت اشاره دارد که شرکتی که از خط استیجار استفاده می کند مالک خط نیست ، اما در عوض ماهانه برای استفاده از آن هزینه اجاره می پردازد. جدول زیر تعدادی از نام های متعدد خطوط استیجاری را فهرست می کند.

نام معنی یا مرجع
Leased circuit, Circuit کلمات line  و circuit اغلب در اصطلاحات telco به عنوان مترادف هم استفاده می شود. circuit به مدار الکتریکی بین دو نقطه پایانی اشاره می کند.
Serial link, Serial line کلمات link  و line نیز اغلب به عنوان مترادف استفاده می شوند. Serial در این مورد به این واقعیت اشاره دارد که بیت ها به صورت سریال جریان دارند و روترها از رابط های سریال استفاده می کنند.
Point-to-point link, Point-to-point line این اصطلاحات به این واقعیت اشاره دارد که توپولوژی بین دو نقطه و فقط دو نقطه امتداد دارد. (برخی از خطوط استیجاری قدیمی به بیش از دو دستگاه اجازه می دادند.)
T1 این نوع خاص از خط اجاره داده ها را با سرعت ۱٫۵۴۴ مگابیت بر ثانیه (۱٫۵۴۴ مگابیت بر ثانیه) منتقل می کند.
WAN link, Link هر دوی این اصطلاحات بسیار کلی هستند و هیچ اشاره ای به فناوری خاصی ندارند.
Private line این اصطلاح به این واقعیت اشاره دارد که داده های ارسال شده از طریق خط توسط سایر مشتریان مخابرات کپی نمی شوند ، بنابراین داده ها خصوصی هستند.

برای ایجاد یک خط استیجاری ، باید بین دو روتر در انتهای لینک مسیر فیزیکی وجود داشته باشد. برای ساختمان های کلاینت ها که روتر در آنجا قرار دارد باید کابل کشی توسط شرکت انجام شود و شرکت های مخابراتی برای کابل کشی بین ساختمان ها با مشکلاتی مواجه هستند و این کار به راحتی نصب یک کابل بین ساختمان ها صورت نمیگیرد . شکل زیر بینش جزیی راجع به کابل کشی که ممکن است در یک لینک استیجاری کوتاه در داخل مخابرات وجود داشته باشد ، ارائه می دهد.

شرکت های مخابراتی تجهیزات خود را در ساختمانهایی به نام دفاتر مرکزی central offices (CO) قرار می دهد . شرکت مخابراتی کابل هایی را از CO به ساختمان های دیگر در شهر نصب می کند و انتظار دارد روزی خدمات خود را به مردم آن ساختمان ها بفروشد. سپس شرکت مخابراتی سوئیچ های خود را طوری تنظیم می کند که از مقداری ظرفیت روی هر کابل برای ارسال داده در هر دو جهت استفاده کند و یک کابل Crossover بین دو روتر ایجاد شود.

 

کابل کشی شرکت های مخابراتی برای خط اجاره ای کوتاه

اگرچه کلاینت نیازی به دانستن تمام جزئیات نحوه ایجاد یک خط اجاره ای از سوی شرکت مخابراتی ندارد ، مهندسان شرکت باید از قسمتهایی از لینک که در داخل ساختمان کلاینت در روتر وجود دارد آگاهی داشته باشند .

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *