شناسایی پروتکل های لایه Network به کمک فیلد Type

جلسه 25 : شناسایی پروتکل های لایه Network به کمک فیلد Type

در ای جلسه در مورد شناسایی پروتکل های لایه Network به کمک فیلد Type صحبت میکنیم ، خب در حالی که فیلد آدرس ها در هدر اترنت نقش مهم و مشخصی در شبکه های اترنت ایفا می کنند ، فیلد Type اترنت (EtherType) در لایه data-link نقش کم رنگ تری دارد . هدف این فیلد کمک مستقیم به پردازش شبکه در روترها و هاست است. اساساً ، فیلد Type نوع بسته لایه Network (لایه 3) را که درون فریم اترنت قرار دارد ، مشخص می کند.

در قسمت داده فریم اترنت چه چیزی قرار دارد ؟ به طور معمول ، بسته ایجاد شده توسط پروتکل لایه network درون یک فریم اترنت قرار میگیرد . در سال های گذشته ، این پروتکل هایی شامل IBM Systems Network Architecture (SNA)  ، Novell NetWare ، DECnet Corporation Equipment Corporation و AppleTalk AppleTalk بوده است. امروزه ، رایج ترین پروتکل های لایه network پرتوکل های IP نسخه 4 (IPv4) و IP نسخه 6 (IPv6) هستند .

هاست اصلی عددی (یک عدد هگزا دسیمال) را برای شناسایی اطلاعات بسته بندی شده درون فریم اترنت در فیلد Type قرار می دهد . حالا برای بسته IPv4 یا بسته IPv6 چه عددی درون این فیلد قرار میگیرد ؟ همانطور که پیداست ، IEEE لیستی از مقادیر EtherType را برای هر پروتکل تعیین می کند ، به طوری که هر پروتکل لایه network که به مقدار منحصر به فرد EtherType احتیاج دارد ، می تواند یک عدد داشته باشد . فرستنده فقط باید لیستی از این  EtherType داشته باشد . (برای مشاهده این لیست ها ؛ کافی است به www.ieee.org بروید و EtherType را جستجو کنید.)

به عنوان مثال ، یک هاست می تواند یک فریم اترنت با بسته IPv4 و فریم اترنت بعدی را با بسته IPv6 ارسال کند . هر فریم دارای مقدار فیلد Ethernet Type متفاوت ، با استفاده از مقادیر ذخیره شده توسط IEEE است ( شکل زیر )

استفاده از فیلد Typeدر اترنت
استفاده از فیلد Typeدر اترنت

تشخیص خطا با FCS

اترنت همچنین از فیلدی استفاده می کند تا دریابد که بیت های یک فریم در حین عبور از لینک اترنت تغییر کرده اند یا خیر . (معمولاً، بیت ها ممکن است به دلیل نوعی تداخل الکتریکی یا یک NIC بد تغییر کنند.) مانند اکثر پروتکل های data-link ، از یک فیلد در تریلر data-link به منظور تشخیص خطا استفاده می کند.

فیلد Ethernet Frame Check Sequence (FCS) در تریلر پرتوکل اترنت – تنها فیلد موجود در تریلر اترنت – به گره گیرنده امکان مقایسه نتایج با فرستنده را برای تشخیص خطا در فریم می دهد . فرستنده یک فرمول ریاضی پیچیده را قبل از ارسال به فریم اعمال می کند و نتیجه آن را در قسمت FCS ذخیره می کند . گیرنده همان فرمول ریاضی را روی فریم دریافتی اعمال می کند . سپس گیرنده نتایج خود را با نتایج فرستنده مقایسه می کند . اگر نتایج یکسان باشد ، فریم تغییر نکرده است . در غیر این صورت ، خطایی رخ داده است و گیرنده فریم را دور می اندازد .

توجه داشته باشید که تشخیص خطا (error detection) به معنی بازیابی خطا (error recovery) نیست . اترنت تلاشی برای بازیابی فریم اشتباه نمیکند بلکه تشخیص میدهد که فریم اشتباه است و آن را دور می اندازد . 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *