مدل شبکه TCP/IP

جلسه چهارم : مروری بر مدل شبکه TCP/IP

مدل TCP/IP مجموعه بزرگی از پروتکل ها را که به کامپیوترها امکان برقراری ارتباط می دهد ، تعریف و ارجاع می دهد. برای تعریف پروتکل ، TCP/IP از مستنداتی به نام Requests For Comments (RFC) استفاده می کند. (می توانید این RFC ها را با استفاده از هر موتور جستجوی آنلاینی پیدا کنید.) مدل TCP/IP با اشاره به استانداردها یا پروتکل های ایجاد شده توسط این گروه ها ، از تکرار کارهایی که قبلاً توسط برخی از استانداردهای دیگر یا کنسرسیومشرکت های سازنده انجام شده است ، اجتناب می کند. به عنوان مثال ، موسسه مهندسان برق و الکترونیک Institute of Electrical and Electronic Engineers (IEEE) ،استاندارد Ethernet را برای LAN تعریف کرده است . پس مدل TCP/IPپرتوکل Ethernet را در RFC تعریف نمی کند ، اما به عنوان یک گزینه به IEEE Ethernet اشاره می کند.

مدل TCP/IP مجموعه ای از قوانین را ایجاد می کند که به ما اجازه می دهد یک کامپیوتر (یا دستگاه تلفن همراه) را از جعبه خارج کرده ، تمام کابل های مناسب را وصل کرده ، آن را روشن کرده سپس به شبکه متصل شده و از آن استفاده کنیم. شما می توانید از یک مرورگر وب بیشتر از هر برنامه ی دیگری برای اتصال به وب سایت مورد علاقه خود استفاده کنید . سیستم عامل رکامپیوتر بخش هایی از مدل TCP/IP را پیاده سازی می کند. کارت اترنت یا کارت wireless LAN ، که در کامپیوتر تعبیه شده است ، برخی از استانداردهای LAN را که توسط مدل TCP/IP ارجاع شده است ، پیاده سازی می کند. به طور خلاصه ، شرکت های سازنده کارت شبکه TCP/IP را پیاده سازی می کنند . برای کمک به مردم در درک مدل شبکه ، هر مدل عملکردها را به تعداد کمی از دسته ها به نام لایه تقسیم می کند. هر لایه شامل پروتکل ها و استانداردهایی مربوط به آن دسته از توابع است . شکل زیر لایه های مختلف مدل TCP/IP را نشان می دهد .

مدلهای شبکه TCP/IP

در شکل بالا لایه پایینی بر نحوه انتقال بیت ها بر روی هر لینک جداگانه و لایه data-link بر ارسال داده از طریق یک نوع پیوند فیزیکی متمرکز است( به عنوان مثال ، شبکه ها از پروتکل های data-link متفاوتی برای Ethernet LAN ها در مقابل wireless LAN ها استفاده می کنند). همچنین لایه network بر ارسال اطلاعات در کل مسیر از کامپیوتر ارسال کننده اصلی به کامپیوتر مقصد نهایی تمرکز می کند  .و دو لایه بالا بیشتر روی برنامه هایی تمرکز می کنند که نیاز به ارسال و دریافت داده دارند.

توجه  نسخه اصلی چهار لایه از مدل TCP/IP در RFC 1122 وجود دارد ، اما برای اهداف شبکه واقعی و CCNA ، از مدل پنج لایه نشان داده شده در بالا استفاده میشود .

این سری از آموزش های سیسکو را با نگاهی به جدول معماری TCP/IP و نمونه پروتکل های آن به پایان میرسانیم .

مدل معماری TCP/IP و نمونه پروتکل ها

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *