آشنایی با ویندوز سرور

درود برشما! امروز میخوایم درباره چند نکته مهم برای نصب ویندوز سرور با هم صحبت کنیم.

 

چه نسخه ای از ویندوز سرور را باید نصب کنیم؟

قاعدتا نسخه های متفاوتی از ویندوز سرور هستند که از لحاظ قیمت و کارکرد با یکدیگر متفاوت هستند و بسته به کارایی شما عزیزان میتوان از آنها استفاده نمود.

ما نسبت به شرایطی که داریم باید انتخاب کنیم که  سرورمون قراره به صورت مجازی سازی شده استفاده بشه یا به صورت فیزیکی.

گزینه های نصب و راه‌اندازی ویندوز سرور

نسخه هایی که می‌توانیم برای نصب و راه‌اندازی ویندوز سرور انتخاب کنیم شامل نسخه desktop experience (GUI) که دارای محیط گرافیکال هستن. مایکروسافت مدعی بر این بود که ما گرافیکال هستیم. حتی با وجود مخالفت های بسیاری که در رابطه با محیط کاربری گرافیکال ویندوز سرورها شد بازم مایکروسافت به این روند ادامه داد تا سال ۲۰۰۸.

در سال ۲۰۰۸ مایکروسافت به این نتیجه رسید که دارد اشتباه میکند و اولین نسخه ویندوزی را ارائه داد تحت عنوان نسخه core که command base بود. نتیجه آن شد محیطی به نام powershell که بسیار قدرتمند بود. این محیط تا سال ۲۰۱۲ بسیار رشد کرد و از سال ۲۰۱۶ همه‌گیر شد.

نسخه دیگری که مایکروسافت عرضه به بازار کرد؛ نسخه ای تحت عنوان Nano Server بود که از سال ۲۰۱۶ شکل گرفت و برای کسانی که در وب فعالیت داشتند یا یه سری سرویس های خاص  مانند IIS عملکرد بالایی دارد.

حداقل‌های راه‌اندازی ویندوز سرور

یکی از بحث هایی که ممکنه پیش بیاد حداقل نیاز های ما برای ویندوز سرور است. اینکه سیستم ما حداقل به چقدر منبع نیاز داره. برای مثال ما برای نصب ویندوز سرور ۲۰۱۶  ما به یک CPU 1.4 GHZ 64bit نیاز داریم. از لحاظ Memory یا RAM اگر بخواهیم نسخه core رو نصب کنیم حداقل به ۵۱۲Mb نیاز داریم . اگر بخواهیم نسخه desktop experience رو نصب کنیم حداقل به ۲Gb رم نیاز داریم. با این همه تفاوت احتمالا باید فهمیده باشید که نصب کدام نسخه چقدر میتونه حائز اهمیت باشه!.

ار لحاظ Storage یا Hard ما یه چیزی حول و حوش ۳۲Gb حافظه نیاز داریم ولی در کل  نسخه، ۱۲Gb desktop experience حافظه اشغال می‌کند، نسخه ۶Gb core  و نسخه ۴۰۰Mb Nano Server بیشتر حافظه اشغال نمی‌کند. همچنین از لحاظ شبکه ما به کارت شبکه‌ای نیاز داریم که حداقل ۱Gbps پهنای باند داشته باشد.

و اما درباره حداکثریت ها!

در ورژن ویندوز سرور ۲۰۱۲ ما می‌توانیم تا ۴Tb رم داشته باشیم و همچنین ورژن ۲۰۱۶ می‌تونه تا ۲۴Tb رم را به ما بده. همچنین می‌تونیم به یک ماشین مجازی در ویندوز سرور ۲۰۱۲ تا ۱Tb رم و در نسخه ۲۰۱۶ می‌تونیم تا ۱۲Tb رم به ماشین مجازیمون اختصاص بدیم. همچنین درباره سی‌پی‌یو های مجازی (virtual processor) که به ماشین ها مجازی اختصاص می‌دیم هم حداکثر هایی تعیین شده. برای مثال در ورژن ۲۰۱۲ ما تا ۷۵VP بیشتر نمی‌تونیم داشته باشیم و در نسخه ۲۰۱۶ هم می‌تونیم تا ۲۴۰VP به ماشین مجازیمون اختصاص بدیم. درباره مبحث Logical Processor هم می‌تونیم در نسخه ۲۰۱۲ تا ۳۲۰LP و در نسخه ۲۰۱۶ نیز تا ۵۱۲LP می‌تونیم داشته باشیم. همچنین هر سیستم  چه در ورژن ۲۰۱۶ و چه در ۲۰۱۶ می‌تونه تا ۱۰۲۴ تا ماشین مجازی داشته باشه!.

 

انواع نسخه های ویندوز سرور

Datacenter, Standard, Essential, Multipoint premium server, Storage server, hyper-v server تمام نسخه های ویندوز سرور ۲۰۱۶ هست.

تفاوت نسخه های ۲۰۱۶ با هم!

در حالت کلی نسخه Datacenter کامل‌ترین و قدرتمندترینه به عنوان مثال نسبت به نسخه Standard قابلیت Storage Replica یا قابلیت Shielded Storage Machine را دارد که نسخه Standard از این قابلیت ها برخوردار نیست. در نسخه Essential هم برای small business ها طراحی شده که بین ۵۰-۲۵ یوزر تنظیم شده و معمولا برای سرور های فیزیکی از آن استفاده می‌شه. نسخه Multipoint premium server هم برای مقاصد آموزشیه و به این منظورست که چندین کاربر را قادر می‌سازد که به طور همزمان یک کامپیوتر را به اشتراک بذارند. در نسخه Storage Server مخصوص کمپانی هایبست که با کار ذخیره‌سازی سروکار دارند و به طور کلی Windows Storage Server به شما بستری را برای ساخت وسایل ذخیره سازی که برای سخت افزار شما سفارشی شدند، ارائه می‌ده. درضمن این سیستم عامل فروشی نیست.

نسخه بعدی و آخرین نسخه Hyper-v server ها هستند که برای مجازی سازی استفاده می‌شوند. یک سرور Hyper-V می تونه به ماشین های مجازی کمک کنه تا به شبکه های مختلف متصل شه. به عنوان یک پلت فرم مجازی سازی، می تونه به سازمان شما در مجازی سازی حجم کار، بهبود امنیت و موارد دیگر کمک کنه. همچنین می‌تونه به کاربران ویندوز اجازه بده تا سیستم عامل مک یا لینوکس را روی سیستم فیزیکی خود اجرا کنن.

 

از طرف تیم فرکیان‌‌ تک بهترین‌ها را برای شما آرزومندم…

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *